Jaarlijkse afrekening servicekosten

U betaalt servicekosten voor services die horen bij uw woning, gebouw of bedrijfsruimte. Iedere maand betaalt u een voorschot voor de servicekosten. Aan het einde van het jaar berekenen we wat de echte kosten waren. Betaalde u te veel? Dan krijgt u geld terug. Was het voorschotbedrag lager dan de echte kosten? Dan betaalt u geld bij. Wij moeten u hier vóór 1 juli over informeren.

Toelichting afrekening 2024

Hieronder lichten we graag een aantal onderdelen van de afrekening van de servicekosten in 2024 toe.

Elektra gemeenschappelijk
Onder 'elektra gemeenschappelijk' vallen de kosten van meerdere voorzieningen in uw woongebouw, bijvoorbeeld de verlichting van de algemene ruimtes, lift, mechanische ventilatie, hydrofoor en ook beveiligingscamera's, videofoon en elektrische deuren.

De gebruikstarieven in 2024 waren gelukkig lager dan de extreem hoge prijzen van 2023, maar ze waren nog wel veel hoger dan in 2022. Met de huuraanpassing van 1 juli 2024 is uw voorschotbedrag verhoogd. Deze verhoging ging pas op 1 juli 2024 in, waardoor u bij de afrekening misschien toch een bedrag moet bijbetalen.

Wij hebben een jaarcontract (januari tot en met december) met een vast tarief. Onze adviseur onderhandelt met de energiebedrijven en maakt voor ons en voor u de beste prijsafspraak.

Stookkosten
De component 'stookkosten' bestaat uit vaste kosten en variabele kosten, dit laatste zijn uw eigen verbruikskosten. De verbruikstarieven 2024 zijn lager dan in 2023, maar ze zijn nog steeds hoger dan de tarieven van 2022. Met de huuraanpassing van 1 juli 2024 is uw voorschotbedrag verhoogd. Omdat dit pas op 1 juli 2024 inging, moet u misschien toch een bedrag bijbetalen.

Vaste kosten
De vaste kosten zijn vastrecht, transportkosten en de kosten voor onderhoud van de verwarmingsinstallatie. Deze kosten worden gelijk verdeeld over alle huurders in het woongebouw. Iedereen betaalt hetzelfde aandeel, los van het eigen verbruik.

Variabele kosten
Hoeveel u betaalt, hangt af van hoeveel warmte u heeft verbruikt. Uw eigen verbruik wordt bijgehouden door de meter(s) in uw woning. Het uitlezen van de meters en het berekenen van de stookkosten laten wij doen door Ista, Techem en WMS. Van een van deze bedrijven ontvangen wij de specificatie van uw stookkosten met de meterstanden. Het bedrag van de specificatie ziet u terug op de afrekening. We tellen hier 1% administratiekosten bij op. Uiteraard sturen we de specificatie mee met de afrekening. Heeft u vragen over uw eigen verbruik of de meterstanden op de afrekening? Neem eerst contact op met Ista, Techem of WMS. Zij kunnen uw stookgegevens inzien en ook bekijken of uw meter goed werkt.

Geen tijdelijke tegemoetkoming blokaansluitingen in 2024
Bewoners van gebouwen met een blokaansluiting kregen in 2023 van de overheid een tegemoetkoming in de hoge energieprijzen. Deze tegemoetkoming verwerkten wij in de afrekening van 2023. De regeling, en daardoor het financiële voordeel, geldt niet meer in 2024.
Schoonmaken/Glasbewassing/Zemen

Voor de meeste woningen in Rotterdam stapten we in 2023 en 2024 over naar een nieuw schoonmaakbedrijf. Het kan zijn dat de kosten daardoor zijn gestegen. Als dat zo is, bent u hierover geïnformeerd.

De lonen volgens de CAO Schoonmaak zijn sinds 2022 in totaal met 18,15% gestegen. Dit merken we goed in de hogere kosten voor schoonmaak. Lees meer op www.schoonmakendnederland.nl/cao-schoonmaak-2022_2024.

Bent u niet tevreden met de schoonmaakwerkzaamheden? Wacht dan niet met melden tot u de afrekening krijgt. Meldt dit direct bij uw wijkbeheerder. Maak als het kan ook foto's als bewijs. Zijn werkzaamheden niet uitgevoerd, ook niet op een ander moment? Dan brengen we deze kosten ook niet in rekening. U ontvangt dan het betaalde voorschot of een deel hiervan bij de afrekening terug.

Vanaf 1 januari 2024 hebben we een nieuw component toegevoegd: 'zemen gemeenschappelijke ruimten'. Deze kosten zaten eerst in het component 'schoonmaken'. Voor een beter inzicht in de kosten, is het component 'schoonmaken' nu opgesplitst in de volgende drie componenten:

118 Schoonmaken
Schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimten en glasbewassing gemeenschappelijke ruimten binnen

119 Glasbewassing
Glasbewassing van het (on)bereikbaar bewonersglas buiten (buitenkant van de ramen van uw woning waar u zelf niet bij kunt)

194 Zemen gem. ruimten
Zemen van de gemeenschappelijke ruimten buiten

Tuinonderhoud
U betaalt servicekosten voor het onderhouden van de tuinen voor, achter en rondom uw woongebouw. Hoort er bij uw woongebouw een binnentuin die u en uw medebewoners kunnen gebruiken? Dan betaalt u servicekosten voor het onderhoud hiervan.

Met vragen of klachten over tuinonderhoud kunt u altijd terecht bij uw wijkbeheerder. Wacht niet met melden tot u de afrekening ontvangt. Dan kunnen we er in de meeste gevallen niets meer aan doen.
Administratiekosten
Op de afrekening ziet u bij de meeste componenten een bedrag aan administratiekosten. Dit betaalt u onder andere voor het afsluiten van de contracten, de controle op de contracten het gehele jaar, het administratief vastleggen van de facturen en het opmaken van de afrekening. Van de Huurcommissie mogen corporaties maximaal 5% administratiekosten in rekening brengen. Wij berekenen 4,7% en 1% over de individuele stookkosten.

Veelgestelde vragen

Voor welke servicekosten betaal ik?

U betaalt servicekosten voor diensten die wij voor het hele portiek of woongebouw (laten) uitvoeren. Zoals wijkbeheer of schoonmaak. Is er in uw woongebouw een centrale verwarmingsketel? Dan zijn stookkosten ook onderdeel van uw servicekosten.

Lees meer over servicekosten

Huuropbouw

Ik moet een bedrag bijbetalen, hoe doe ik dat?

Het bedrag dat u moet bijbetalen wordt automatisch van uw rekening afgeschreven wanneer u ons gemachtigd heeft.

Als u ons niet heeft gemachtigd, kunt u het bedrag overmaken naar onze bankrekening NL46 BNGH 0285 1851 52. Zet uw adres (straat, huisnummer en stad) in de toelichting.

Ik moet geld bijbetalen maar kan het bedrag nu niet betalen. Wat kan ik doen?

Moet u een bedrag bij betalen, maar kunt u dat nu niet? Dan kunt u een betalingsregeling afsluiten. Zo kunt u het bedrag in delen of, op een later moment, in 1 keer automatisch af laten schrijven.

Betalingsregeling afsluiten

Ik krijg geld terug. Wanneer staat dat op mijn rekening?

Wanneer u geld terugkrijgt, dan vindt er een verrekening plaats wanneer er een betaalachterstand is. Heeft u na deze verrekening nog een bedrag van ons tegoed, dan maken we dit bedrag binnen 10 dagen over.

Log in met uw Mijn-account om te kijken of wij het bedrag al hebben overgemaakt:

Uw financiele overzicht bekijken

Hoe werkt de afrekening van de servicekosten als ik verhuis?

U ontvangt de afrekening van de servicekosten voor 1 juli, tegelijk met alle andere huurders. En dus niet direct bij het inleveren van uw sleutels. Vergeet dus niet om uw nieuwe adres aan ons door te geven.

Moet ik voor het hele jaar betalen?
We kijken bij het afrekenen naar de periode dat u de woning heeft gehuurd. Dus huurde u van 1 januari tot en met 31 maart, dan gaat de afrekening alleen over die maanden.

Waarom moet ik zo veel bijbetalen voor de servicekosten?

De voorschotbedragen zijn altijd een schatting van wat de echte kosten gaan zijn. We doen die schatting op basis van de kosten in voorgaande jaren. Maar helaas kan het gebeuren dat de echte kosten toch hoger uitvallen dat we hadden verwacht.

Lees ook:

Zo berekenen wij de voorschotbedragen voor servicekosten

Ik heb een vraag of klacht over de schoonmaak, glazen wassen of tuinonderhoud

Uw wijkbeheerder helpt u graag verder.

Contact opnemen met uw wijkbeheerder

Ik ben het oneens met mijn afrekening servicekosten, wat moet ik doen?

Neem contact op met ons, via ons contactformulier. We bespreken uw afrekening en daarna kijken we naar een oplossing.

Omschrijf zo duidelijk mogelijk wat er volgens u niet goed is. Wij zoeken uw gegevens erbij en nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.

Naar contactformulier


Afrekening bekijken
Wilt u de afrekening bekijken? Dan kunt u dit op een van onze kantoren met ons doen. Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier. We kunnen u mogelijk niet alles laten zien, omdat we ons moeten houden aan de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Kan ik de afrekening servicekosten bekijken?
Uw eigen afrekening kunt u bekijken bij uw post en berichten.

Bekijk uw post en berichten

Totale afrekening bekijken
Wilt u de afrekening bekijken? Dan kunt u dit op een van onze kantoren met ons doen. Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier. We kunnen u mogelijk niet alles laten zien, omdat we ons moeten houden aan de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Over welke periode berekenen jullie de afrekening servicekosten?

We berekenen de eindafrekening servicekosten over de periode 1 januari tot en met 31 december. Bent u tijdens het jaar verhuisd? Dan kijken we alleen naar de periode dat u de woning huurde. Huurde u bijvoorbeeld tot 1 maart, dan berekenen we de servicekosten over de periode 1 januari tot en met 28 februari.

Op welk rekeningnummer maken jullie de teruggave over? Kan ik mijn rekeningnummer aanpassen?
Met uw MijnHefWonen-account bekijkt u of verandert u uw rekeningnummer.

Rekeningnummer bekijken/veranderen
Waarom zijn de kosten voor stroomverbruik in de algemene ruimten zo hoog?

De hoogte van de kosten voor stroomverbruik in de algemene ruimten hangt af van wat er allemaal is aangesloten. Zoals een lift, galerijverlichting of verlichting in de bergingen. Hoe meer er is aangesloten, hoe hoger het stroomverbruik, en dus de kosten.

Lees ook:

Zo berekenen wij de voorschotbedragen voor servicekosten